Jako odpowiedzialni i zobowiązani do przestrzegania prawa, pragniemy zapewnić naszych klientów i partnerów o naszym pełnym zaangażowaniu w działalność zgodną z obowiązującymi przepisami. Na tej stronie zamieszczamy najważniejsze akty prawne i regulacje, które dotyczą naszej branży.
Gospodarka odpadami – obowiązujące akty prawne
Pragniemy zapewnić Państwa o naszym pełnym zaangażowaniu w przestrzeganie przepisów prawa dotyczących gospodarki odpadami. Poniżej znajdują się linki do aktów prawnych dotyczących gospodarki odpadami, aby zapewnić Państwu łatwy dostęp do nich. Zachęcamy do zapoznania się z nimi, ponieważ znajomość obowiązujących przepisów jest kluczowa dla prowadzenia działalności zgodnie z prawem i dbania o ochronę środowiska.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20130000021
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130000021/U/D20130021Lj.pdf
Ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000150
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000150/O/D20200150.pdf
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19961320622
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19961320622/U/D19960622Lj.pdf
Ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20111520897
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111520897/U/D20110897Lj.pdf
Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190002531
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190002531/O/D20192531.pdf
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160001742
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160001742/O/D20161742.pdf
Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 6 sierpnia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie składowisk odpadów
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220001902
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001902/O/D20221902.pdf
BDO czyli Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.
Kto ma obowiązek rejestracji w BDO
Obowiązek rejestracji dotyczy różnych podmiotów, które zostały wymienione w art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach. W tych artykułach znajdują się informacje dotyczące rodzajów działalności podlegających wpisowi do Rejestru-BDO. W niektórych przypadkach przedsiębiorcy samodzielnie muszą złożyć wniosek o wpis do Rejestru, korzystając z formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej: www.bdo.mos.gov.pl. Istnieją także sytuacje, w których podmioty automatycznie zostaną wpisane do Rejestru-BDO przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce wykonywanej działalności, patrz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach.
Jak należy prowadzić ewidencję odpadów BDO
Przedsiębiorcy zobowiązani są do elektronicznego prowadzenia ewidencji odpadów w Bazie Danych Odpadowych (BDO) na dedykowanym indywidualnym koncie. Poniżej znajduje się informacja o tym, kto jest odpowiedzialny za prowadzenie takiej ewidencji w BDO oraz jak wygląda ten proces.
Przedsiębiorcy, którzy posiadają odpady, są zobowiązani do prowadzenia ich ewidencji w BDO. W praktyce oznacza to, że każdy przedsiębiorca powinien zarejestrować się w systemie BDO i utworzyć swoje indywidualne konto.
W ramach prowadzenia ewidencji odpadów w BDO, przedsiębiorca ma obowiązek:
- Rejestrować odpady, które generuje w ramach swojej działalności.
- Przypisywać właściwe kody odpadów, zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji odpadów.
- Ustalać ilości odpadów, jakie są generowane oraz ich przeznaczenie (np. recykling, unieszkodliwianie).
- Prowadzić aktualizację ewidencji w przypadku zmian w generowanych odpadach lub ich sposobie zagospodarowania.
- Przygotowywać raporty i deklaracje dotyczące gospodarki odpadami, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Ewidencja odpadów w BDO odbywa się w formie elektronicznej, poprzez system udostępniony przez Ministerstwo Środowiska. Przedsiębiorcy mają dostęp do swojego konta w BDO, gdzie mogą wprowadzać, aktualizować i analizować dane dotyczące odpadów generowanych w ramach ich działalności.
Prowadzenie elektronicznej ewidencji w BDO jest istotnym elementem odpowiedzialnego gospodarowania odpadami. Zapewnia to przejrzystość i kontrolę nad procesem gospodarki odpadami, a także umożliwia monitorowanie postępów w zakresie recyklingu i unieszkodliwiania.
W przypadku dalszych pytań lub potrzeby uzyskania bardziej szczegółowych informacji dotyczących prowadzenia ewidencji odpadów w BDO, zachęcamy do skontaktowania się z odpowiednimi organami lub specjalistami ds. gospodarki odpadami.
https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00276
Instrukcja wypełnienia karty przekazania odpadu
https://bdo.mos.gov.pl/wp-content/uploads/2020/01/instrukcja-karta-przekazania-odpadów.pdf
Wpis do rejestru BDO (sklepy i hurtownie, które podlegają opłacie recyklingowej za torebki foliowe)
https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/706
Regulacje prawne dotyczące BDO
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 grudnia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230000160
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230000160/O/D20230160.pdf
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 grudnia 2022 r. w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001071
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230000001/O/D20230001.pdf
Dokładamy wszelkich starań, aby świadczyć usługi zgodnie z wymogami prawnymi i etycznymi. Stale monitorujemy zmiany w przepisach i aktualizujemy nasze procedury, aby być na bieżąco z wszelkimi nowymi wymaganiami dotyczącymi naszej branży.
Jak dzielimy odpady?
Najprościej scharakteryzować odpady dzieląc je na odpady komunalne i przemysłowe. Ma to istotne znaczenie, ponieważ wymagają one różnych strategii gospodarowania. Odpady komunalne zwykle są zbierane przez systemy komunalne i podlegają procesom recyklingu lub innych metod przetwarzania, mających na celu zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Z kolei odpady przemysłowe wymagają ścisłej kontroli, zarządzania i specjalistycznego przetwarzania ze względu na ich potencjalne zagrożenie dla zdrowia i środowiska.
Odpady komunalne
Odpady komunalne to odpady powstające głównie w gospodarstwach domowych, instytucjach publicznych, miejscach publicznych i usługach komunalnych. Obejmują one odpady takie jak resztki jedzenia, papier, plastik, szkło, tworzywa sztuczne, tekstylia, opakowania, butelki, odpady zielone (np. trawa, liście) oraz niektóre niebezpieczne odpady domowe. Odpady komunalne są zazwyczaj gromadzone przez systemy zbierania selektywnego i poddawane dalszej obróbce, takiej jak recykling, kompostowanie lub unieszkodliwianie.
Odpady przemysłowe
Odpady przemysłowe pochodzą z różnych sektorów przemysłu, takich jak produkcja, budownictwo, energetyka czy chemia. Są to odpady powstające w procesach produkcyjnych, wynikające z konserwacji urządzeń, nadwyżek materiałowych, opakowań, substancji niebezpiecznych itp. Odpady przemysłowe mogą mieć różne właściwości, takie jak toksyczność, palność, kwasowość, dlatego wymagają specjalnych procedur gospodarowania. Przedsiębiorstwa zobowiązane są do segregacji, odpowiedniego przechowywania, transportu i przekazywania odpadów przemysłowych do zatwierdzonych instalacji przetwarzania lub unieszkodliwiania.
Ważne jest, aby zarówno odpady komunalne, jak i przemysłowe były gospodarowane w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i zasadami zrównoważonego rozwoju, w celu ochrony środowiska i promowania efektywności w gospodarce surowcami.
Dodatkowe regulacje prawne dotyczące odpadów
Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000010
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000010/O/D20200010.pdf
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001975
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001975/O/D20171975.pdf
Kody kategorii odpadów które możemy transportować
Poniżej przedstawiamy tabelę odpadów, które możemy dla Państwa transportować. Każdy odpad wyróżniony jest odpowiednim kodem kategorii. Kod ten to numer składający się z sześciu cyfr gdzie pierwsze dwie oznaczają grupę odpadów, kolejne dwie podgrupę, a ostatnie dwie cyfry to rodzaj odpadów.
XX YY ZZ (grupa odpadów – podgrupa odpadów – rodzaj odpadów)
Kod odpadu | Rodzaj odpadu |
01 04 09 | Odpadowe piaski i iły |
15 01 01 | Opakowania z papieru i tektury |
15 01 02 | Opakowana z tworzyw sztucznych |
15 01 03 | Opakowania z drewna |
15 01 04 | Opakowania z metali |
15 01 05 | Opakowania wielomateriałowe |
15 01 06 | Zmieszane odpady opakowaniowe |
15 01 07 | Opakowania ze szkła |
15 01 09 | Opakowania z tekstyliów |
15 02 03 | Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02 |
16 01 03 | Zużyte opony |
16 01 17 | Metale żelazne |
16 01 18 | Metale |
16 01 19 | Tworzywa sztuczne |
16 01 20 | Szkło |
17 01 01 | Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów |
17 01 02 | Gruz ceglany |
17 01 03 | Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia |
17 01 07 | Zmieszane odpady z betonu; gruzu ceglanego; odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż 17 01 06 |
17 01 80 | Usunięte tynki, tapety, okleiny itp. |
17 01 81 | Odpady z remontów i przebudowy dróg |
17 01 82 | Inne niewymienione odpady |
17 02 01 | Drewno |
17 02 02 | Szkło |
17 02 03 | Tworzywa sztuczne |
17 03 80 | Odpadowa papa |
17 04 01 | Miedź, brąz, mosiądz |
17 04 02 | Aluminium |
17 04 03 | Ołów |
17 04 04 | Cynk |
17 04 05 | Żelazo i stal |
17 04 06 | Cyna |
17 04 07 | Mieszaniny metali |
17 04 11 | Kable inne niż wymienione w 17 04 10 |
17 05 04 | Gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03 |
17 05 06 | Urobek z pogłębiania inny niż wymieniony w 17 05 05 |
17 05 08 | Tłuczeń torowy (kruszywo) inny niż wymieniony w 17 05 07 |
17 06 04 | Materiały izolacyjne inne niż wymienione w 17 06 01 i 17 06 03 |
17 08 02 | Materiały konstrukcyjne zawierające gips inne niż wymienione w 17 08 01 |
17 09 04 | Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01 |
19 12 01 | Papier i tektura |
19 12 02 | Metale żelazne |
19 12 03 | Metale nieżelazne |
19 12 04 | Tworzywa sztuczne i guma |
19 12 05 | Szkło |
19 12 07 | Drewno inne niż wymienione w 19 12 06 |
19 12 08 | Tekstylia |
19 12 09 | Minerały (np. piasek, kamienie) |
19 12 10 | Odpady palne (paliwo alternatywne) |
19 12 12 | Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11 |
20 01 01 | Papier i tektura |
20 01 02 | Szkło |
20 01 10 | Odzież |
20 01 11 | Tekstylia |
20 01 38 | Drewno inne niż wymienione w 20 01 37 |
20 01 39 | Tworzywa sztuczne |
20 01 40 | Metale |
20 01 99 | Inne niewymienione odpady zbierane w sposób selektywny |
20 02 01 | Odpady ulegające biodegradacji |
20 02 02 | Gleba i ziemia, w tym kamienie |
20 02 03 | Inne odpady nieulegające biodegradacji |
20 03 01 | Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne |
20 03 02 | Odpady z targowisk |
20 03 03 | Odpady z czyszczenia ulic i placów |
20 03 07 | Odpady wielkogabarytowe |